Ваша дитина майбутній першокласник
Психологи виділяють 2 аспекти готовності дитини до школи – особистісний (мотиваційний) та інтелектуальний.
Тож одна з найперших помилок батьків у підготовці дитини до школи – надання переваги інтелектуальній складовій перед психологічною. Натомість психологи зазначають, що не головне навчити дитину читати й писати, головне – запалити в дитині бажання отримувати ці знання.
З досвіду спілкування з батьками відомо, що дитині, яка досконало знає граматику та читання буде не цікаво вивчати все це з однолітками. І коли настає час вивчати нове, школяр не знає, що таке «вчитися». Дитина починає лінуватися. Тоді і приходить розуміння того, що розумова складова неможлива без мотиваційної. Дитина повинна не лише знати правила, а й вміти їх застосовувати, спілкуватися, доводити свою думку та знати, що у школу вона прийшла за знаннями. Для цього батькам потрібно стимулювати мотивацію дитини до навчання. Адже наявність чіткого прагнення до навчання у школі і є однією з основних ознак психологічної готовності дитини до школи. Щоб мотивація була позитивною, не потрібно лякати дитину двійками або суворістю вчителів. Навпаки, познайомте дитину з майбутнім вчителем, дайте можливість посидіти за партою, пройдіться шкільним подвір’ям. Можете познайомити дитину з однокласниками. Все це значно знизить стрес, який дитина переживає на першому році навчання у школі – вона миттєво дорослішає: від неї вимагають не лише вчасно обідати та лягати спати, а й виконувати домашні завдання.
Щоб дитина зрозуміла, що у неї тепер будуть обов’язки ще й перед школою, її необхідно привчати допомагати по господарству, таким чином сформується самостійність та вміння досягати поставленої мети. Якщо такі риси у дитини сформовані – значить вона психологічно готова стати школярем. В той же час не перевантажте дитину своїми завданнями.
Пам’ятайте, що у цей період свого життя малюк потребує особливої уваги дорослих, роль тут грає і атмосфера, яка панує у вашому домі. Вона повинна бути дружньою і спокійною.
Ще однією важливою особливістю психологічної готовності є соціальна складова. Звичайно, якщо дитина ходила до дитячого садка проблем з комунікацією та основними знаннями в неї не виникне. Адже вона прийде до школи готовою до спілкування з дорослими та однолітками. Якщо ж з будь-яких причин дитина до садка не ходила, не варто обмежувати її ігри з друзями, адже дитині, яка не вміє будувати стосунки з оточуючими буде вдвічі важче.
Інтелектуальний розвиток теж грає неабияку роль у підготовці дитини до школи. Для початку зверніть увагу на мовлення дитини – як на вимову усіх звуків, так і на вміння формулювати повні відповіді на питання. У шестирічному віці дитина вже має свою думку та може будувати речення. Для того, щоб це вміння покращити, потрібно ставити дитині питання, для відповіді на які вона зможе розмірковувати. Намагайтеся навчати дитину під час гри – навчання повинно захоплювати її, а не обтяжувати.
Якщо ви почули дефекти мовлення – покажіть дитину логопеду, не сподівайтеся, що з віком дитина сама почне вимовляти окремі звуки.
Готуйте дитину і до письма – потрібно ліпити, шити, будувати конструктори з маленьких деталей або заштриховувати олівцем розмальовки.
Зверніть увагу і на фізичну готовність дитини – можете робити з нею зарядку, а можете відвести на танці або у спортивну секцію.
Ми не говоримо про ряд інших умінь, якими повинна володіти дитина – уміти малювати, розповідати вірші, переказувати казки, рахувати до десяти. Все це у помірних обсягах підготує дитину до школи, дозволить на рівні сприймати матеріал, який надаватимуть у початковій школі.
Тож, готуйтеся до школи разом з дитиною. Пам’ятайте, що ключ до успіху – це впевненість малюка у вашій підтримці, а допомагає це не лише у першому класі, а й впродовж усього життя!
|